fot. UM GłogówBaza komunikacji miejskiej w Głogowie
Gmina Miejska Głogów otworzyła oferty w przetargu na dostawę 6 autobusów elektrycznych w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów – II etap”. Oferty można składać do 25 marca.
Głogów ma zamiar kupić już kolejne elektryki do swojej kolekcji – wcześniejsze zakupił jeszcze w 2023 roku od Solarisa. Tym razem chodzi o 6 pojazdów fabrycznie nowych, niskopodłogowych i zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii (akumulatorów) przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej wraz z niezbędnym i dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją.
Na ten cel gmina przeznaczy 19,188 milionów złotych brutto. Wiemy już natomiast, że w postępowaniu wpłynęła do gminy jedna oferta, ponownie od firmy Solaris, opiewająca na kwotę 16 004 268 złotych brutto.
Oferta będzie oceniana dosyć standardowo: według ceny wykonania zamówienia (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%) oraz warunków gwarancji (20%). Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć autobusy najpóźniej 13 miesięcy od dnia zawarcia umowy i nie później niż do 28.05.2026 roku.
Specyfikacja techniczna
Zamawiający poinformował, że średnia prędkość dzienna autobusów wynosi 20 km/ godz., planowany przebieg roczny 60 000 km, planowane ładowania nocne za pomocą łącza plug-in, a dzienne w trakcie kursów za pomocą pantografu. Wykonawca musi również dostosować parametry techniczne autobusów do posiadanych już przez Zamawiającego infrastruktur ładowania.
Autobusy mają być napędzane elektrycznie przy maksymalnej mocy silników na poziomie minimum 200 kW. Dopuszcza się rozwiązanie napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych. Silnik centralny ma być zamontowany za lub przed osią napędową. Zamawiający dopuszcza silniki w osi napędowej pod warunkiem udzielenia minimum 10-letniej gwarancji na ich bezawaryjną pracę. Zaleca się również wyposażenie układu sterującego pracą silnika elektrycznego w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 65 km/godz.
Zamawiający wymaga magazynu energii elektrycznej zabudowanego w oparciu o baterie lub tzw. superkondensatory, zdolnego do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu. Podczas hamowania autobusu ma być generowana energia elektryczna do magazynu energii na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną), a magazyny energii elektrycznej mają posiadać pojemność nominalną minimum 280 kWh, jednakże wymagana energia dostępna dla Zamawiającego, nie może być w całym okresie gwarancji na magazyn energii wynoszącym minimum 72 miesiące, (a jeżeli Wykonawca zaoferuję w tym zakresie okres gwarancji dłuższy, to w tym okresie), mniejsza niż 220 kWh. Energia akumulatorów powinna pozwalać na wykonanie trasy o długości minimum 150 km zarówno latem, jak i zimą - bez konieczności doładowania, a magazyn energii musi być wyposażony w automatycznie sterowany układ podgrzewający i chłodzący, gwarantujący bezawaryjną eksploatację autobusu w zakresie temperatur od - 30°C do +40°C.
Autobus musi mieć możliwość ładowania magazynu energii w systemie plug-in i złącza pantografowego (tzw. pantograf odwrócony 250 kW). Ładowanie magazynu energii w systemie PLUG-IN musi być realizowane przewodowo, systemem Plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy minimum 40 kW do 80 kW, dlatego też autobus musi być wyposażony w gniazdo Plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone z przodu lub z boku autobusu. Naładowanie magazynu energii do 200 kWh powinno nastąpić w czasie nieprzekraczanym 6 godzin przy minimalnej mocy ładowarki 40 kW.
Pojazdy powinny być długości od 11,5 do 12,5 metra, maksymalnie 3,4 metra wysokości oraz 2,5 metra szerokości. Głogów oczekuje, że autobusy pomieszczą minimum 70 osób, w tym 26 na miejscach siedzących. Wymagane są pojazdy z trojgiem drzwi otwieranych do wewnątrz w układzie 2-2-2. Pojazdy mają być oczywiście wyposażone w ogrzewanie i klimatyzację oraz w system informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i monitoring.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.